Začínající podnikatel, který zakládá svoji novou firmu, pro ni hledá také vhodný název. Už víte, jak se ta vaše bude jmenovat? A víte čím se při výběru názvu řídit? Pokud nepatříte k těm, jenž mají jasno od samotného počátku, a i když jste si ještě ani nevyřídili první dokumenty, váš název je ve vaší hlavě už dávno před tím, vybírejte obezřetně.
Název stejný, zaměnitelný či klamavý
Určitě se vyhněte možnosti záměny vaší společnosti s jinou. Je nutné si zjistit, zda již váš název někdo neužívá a s kým by si vás mohli obchodní partneři, dodavatelé i zákazníci splést. Pokud zvolíte stejný název, zapsání do obchodního rejstříku ani neprojde.
Váš název nesmí být stejný, zaměnitelný nebo také klamavý, což je v České republice dáno zákonnou úpravou. Je tedy třeba zapátrat pomocí internetu a vyhnout se opakování celého procesu registrace a možnému zdvojnásobení počátečních nákladů. Neexistuje žádná vyhláška, která tato kritéria dovede specifikovat jednotně a jasně. Stejný nebo snadno zaměnitelný název je tedy častým problémem.
Úzká specifikace
Název vaší společnosti nesmí být ani úzce specifikovaný a zaměřený na aktuální plán vaší podnikatelské činnosti. Často totiž dochází k rozšíření činnosti, protože třeba zvolený záměr nejde tak dobře, nedokáže společnost uživit, změní se prostředí na trhu, poměr nabídky i poptávky a podobně. Vaše společnost pak může pronikat do dalších oborů nebo může i přímo změnit předmět podnikání. Pak je úzce specifický název, který je již zavedený na trhu překážkou a může tím i vaše společnost začít ztrácet na své důvěryhodnosti. Novákovo pekařství těžko bude vyrábět pletené výrobky nebo poskytovat služby ve formě poradenství.
Název obecný a popisný
Opačným problémem je zase naopak příliš široce popisný název společnosti, ve kterém chybí snaha o unikátnost. Ve výsledku může nastat problém časté záměny s dalšími obdobnými názvy jiných konkurenčních společností. Pokud i ty použily obšírná synonyma jako svůj název třeba jako je GrafikoPrint, GraficServis, nebo GraficMarket, nikdo si nezapamatuje, který z nich jste vlastně vy.
Název a obchodní značka
Víte, k čemu slouží obchodní značka? Obchodní značka, která vám bude sloužit k propagaci vašeho podnikání, se vždy nemusí nutně shodovat z vaším názvem společnosti. Název vaší firmy se tedy nemusí shodovat ani s vámi zaregistrovanou doménou a dalšími náležitostmi. Na sjednocení nemusíte naléhat a tím riskovat právě problém záměny při samotné registraci. Pokud ale chcete být poznatelní na první dobrou, jak se říká, jsme opět na začátku, kde se doporučuje v první řádně vše promyslet.
Cílová skupina zákazníků
Princip cílové skupiny je často propíraným pojmem. Platí to během celého podnikání skrz na skrz ve všech oblastech. Zaměřte svůj zvolený obchodní model na jasně cílenou skupinu klientů. A to platí i při zvolení názvu. Jsme v České republice a národní hrdost by nás měla vyvarovat od používání anglických názvů. Ano angličtina je světově používaným jazykem a volný trh nám skýtá nové možnosti, ale pokud je vaše orientace poskytovaných služeb zaměřená spíše na malé děti či seniory, cizí jazyk projevující se v názvu není tou nejlepší volbou. Jméno má vždy pozitivně a na první pohled zaujmout cílovou skupinu, která vás bude živit.
Mezinárodní versus česká
Rozhodli jste se působit na zahraničních trzích? Je vám jasné, že budete mezinárodní firma jako vyšitá? Opět se přikláníme k tvrzení, že je nutno propagovat Českou republiku, ale je dobré vyhnout se diakritice, která může být pro zahraniční klientelu a partnery noční můrou při psaní a vyslovování. Hledejte něco, co zná každý a dokáže to i vyslovit. Karlův most nebo Karlova univerzita je známá a vyslovitelná napříč světem a mnoho lidí ví, že je to v Praze. Napadne vás něco podobného?
Název se jménem majitele
Před použitím vlastního jména do vašeho názvu společnosti můžeme varovat, ale můžeme jej i doporučit. Pokud vaše jméno dáte do názvu firmy, začínáte od prvopočátku budovat i svoji osobní značku, tradici a renomé. U živnostníků se jménem není problém. Jde-li ale o firmu, která má třeba více společníků, může nastat problém s ješitností. Další problém nastává v momentě vystřídání jednatele a majitele. Ten, jenž odejde, může třeba trvat na skutečnosti, aby jeho jméno nadále již nebylo se společností vůbec spojováno. Chcete-li budovat rodinnou firmu, je to tedy v pořádku. Mezi společníky už to může znamenat problém.
Od A do Z
Napadlo vás někdy, že abeceda začíná písmenem A? A že je tedy dobré začít název tímto písmenem? Jako AAA Auto, AA doprava A travel apod. Díky abecednímu řazení firem jsou tyto firmy v seznamech vždy na začátku a částečně je to i pravda. U vyhledávačů je to již trochu jinak. Kritéria u vyhledávačů fungují na zcela odlišných principech. Dejte tedy spíše na intuici, věrohodnost a snadnou zapamatovatelnost než na počáteční písmena.
Odkaz: zalozfirmu.cz